Как младите предприемачи дават клетва за благотворителност

Бил Гейтс и Уорън Бъфет призоваха милиардерите да положат дарителска клетва  обещавайки да дадат най-малко половината от състоянието си за филантропия. За предприемачите, които още не са спечелили своите милиарди също има алтернатива.

Изминаха почти 10 години откакто Бил Гейтс, съпругата му Мелинда и Уорън Бъфет започнаха проекта Giving Pledge („Дарителска клетва“), обещавайки да дарят за филантропия минимум половината от активите си и предлагайки на най-богати хора в света да направят същото. Оттогава към инициативата са се присъединили 190 милиардери. Според прогнозите Giving Pledge може да събере до 500 млрд. долара.

Проектът на Гейтс и Бъфет вдъхнови и други предприемачи, включително такива, които още не могат да се похвалят с милиардни състояния, но отсега са готови да се закълнат, че ще дарят част от капитала си. Нови инициативи им помагат да направят това официално.

Ако още не си спечелил

Проектът Founders Pledge („Клетвата на основателите“), е ориентиран към млади предприемачи, които още не са натрупали състояние и може да не натрупат. За да се присъединят към проекта изобщо не е нужно да са милиардери. Единственото изискване е да са основали компания. Всеки участник в инициативата се задължава да дари поне 2 на сто от доходите си, когато е в състояние. Това може да са както стотици милиони долари, ако компанията преуспее, така и нищо.

Мигел Маккелви

Founders Pledge съществува от 4 години. През това време към инициативата са се присъединили 1500 души. Най-известните сред тях са съоснователят на WeWork Мигел Маккелви (със състояние от 2.9 млрд. долара), създателят на Farfetch Жозе Невеш, основателят на Shazam – Андрю Фишър и основателят на Soundcloud – Ерик  Валфорс.

„Появи се своеобразен пазар на обещаните пожертвувания. От богатите хора се очаква нещо повече от символична филантропия. Сега те трябва да заложат на карта своето име и репутация, – казва шефът на Founders Pledge Дейвид Голдбърг в интервю за Recode. – Founders Pledge е начин в бъдеще да ги призовем към отговорност за думите им“. Голдбърг казва, че участниците в проекта вече са се задължили да платят в бъдеще не по-малко от 1 млрд. долара. За разлика от  Giving Pledge не става дума просто за публично заявление на сайта на организацията. „Клетвата на основателите“ е официален документ и нарушаването на условията позволява да се изиска компенсация от тези, които са я подписали.

Андрю Фишър

„Младите предприемачи, които са забогатели не толкова отдавна, не искат веднага да обещаят половината от състоянието си на благотворителни организации“, пише изданието Recode. Те изчакват момента, когато ще спечелят повече, за да могат да се разпореждат свободно с парите си. Други искат да оставят наследство на децата си, които да се заемат сериозно с благотворителност. Идеята на проекта Founders Pledge е  да развие в новото поколение бизнесмени навикът да даряватт през целия си живот. Според Голдбърг „грешката на милиардера в подобна ситуация има съвсем друг мащаб в сравнение с грешката на обикновения човек“, а онези, които късно започват „да експериментират с филантропията“, могат да получат „много негативен опит“.

Компаниите също обещават

В Силициевата долина е стартиран още един проект – Pledge 1%. Чрез него технологичните компании могат да обещаят да дарят 1 процент от своя капитал, продукт, печалба или дори от времето си. Този подход привлече вниманието на над 8500 фирми, обещали да пожертват  500 млн. долара в различна форма.

Марк Бениоф

Най-известната компания от списъка на Pledge 1% е производителят на програмно обезпечение Salesforce. Преди година нейният основател Марк Бениоф призова в интервю за The Guardian милиардерите от Силициевата долина да жертват средства за филантропия по-често. „Не всички дават средства за благотворителност. Някои просто продължават да трупат, – призна той. – Такъв е възгледът им за живота и за парите“.