Как да поддържаме форма по време на пандемия?

Подготви тялото си със съветите на фитнес инструктора Пламен Дончев. Разговора проведе Елена Кирчева. 

 

 

 

Да ходя ли на фитнес сега или да спра заради грипа, или коронавируса? Въпроси, които чуваме от близки, познати и непознати, пътуващи всекидневно в градското метро. Стискащи палци с надежда, вирусната вълна да отмине по-бързо. И така ден след ден…

Елена Кирчева.

А истината е пределно ясна – редовните упражнения и движението играят главна роля за поддържане на здравето и предотвратяване на заболяванията. Спортуването помага на белите кръвни клетки – тези, които се борят с инфекциите, да „пътуват“ по-бързо по тялото и да си вършат по-качествено работата.

„Тялото може да се пребори и с вирус, какъвто е COVID-19, но само и единствено ако е здраво, а за да бъде такова, трябва да се тренира.“ Това коментира пред Banker Special фитнес инструкторът Пламен Дончев.

„Започнах да спазвам максимата „понякога по-малко е по-добре”, споделя треньорът.

Лично той напоследък обича да разгрява и раздвижа тялото си с различни лекоатлетически упражнения, активен стречинг, което му отнема не повече от 20 минути. След това избира 5 упражнения, стараейки се с тях да натовари цялото си тяло. Целта му е да направи възможно по-голям брой кръгове за 30 минути.

„Представям ви един алтернативен метод на тренировка с лека кросфит насоченост. Лесен и ефикасен начин да раздвижим кръвта в тялото. Интензивността на тренировката ще предизвика използването на по-голямо количество енергия, което означава, че ще се „горят” мазнини. А за това е нужен кислород. Тази нужда, от своя страна, ще стимулира по-добрата работа на дихателната система.

Така, когато тренираме, тялото ни става по-здраво, по-силно и по-издръжливо на външните атаки на околната среда!“– убеден е фитнес инструкторът.

Тренирай! Подготви тялото си с тези 5 упражнения

Нужни уреди: дъмбели и ластик

1. Лицеви опори върху дъмбелите х10

Това е комплексно упражнение със собствена тежест, натоварващо едновременно рамото, трицепса, но най-вече поставя акцент върху гръдния мускул. Използването на дъмбелите като ръкохватки позволява постигането на по-голяма дълбочина и по-добър стреч рефлекс.

2. Гребане с ластик от седеж х10

Упражнението за гърба цели да противодействаме на повишаването на тонуса на гърдите от първото практикуване. Също така развива мускулите около лопатките и помага за подобряване на стойката.

3. Бицепсово сгъване с клек и раменна преса х10

Комплексно упражнение включва три отделни упражнения, които, изпълнени в правилната последователност, преминават в плавно и контролирано движение на цялото тяло. Добре е да работим за бицепса и рамото едновременно, а добавянето на клек вкарва експлозивност в движението.

4. Бърпи х10

Най-доброто кардио упражнение, с което още веднъж засилваме интензивността на тренировката и окисляването на мазнините в тялото, което ни осигурява повече енергия.

5. Коремни преси 90/90 колене към гърди х20

Завършваме кръга с коремни преси, натоварващи долната част на правата коремна мускулатура. При изпълнението е важно да обърнем внимание на кръста и ако изпитваме проблеми, е добре да осигурим опора, като подложим двете си ръце под таза!

Дончев споделя, че напоследък треньорите се опитват да върнат хората към активния им начин на живот преди пандемията, тъй като движението е лечение и профилактика на тялото.

„Не виждам защо хората да не започнат да се връщат по залите. Мерките се спазват, въпреки че е трудно. В крайна сметка няма как да не признаем, че трениращите са достатъчно съзнателни и ще спазват определените мерки. Всичко е въпрос на възпитание и желание да опазим  себе си и околните“, коментира треньорът.

Той се стреми да внуши на трениращите, че физическото тяло е храм на духа, който трябва да се поддържа правилно. За да не се руши е необходимо да му се доставят качествени „ материали“ и да му се осигуряват качествени „работници“.

„Материалите“ – това е храната, която ние изибраме за нашия организъм, а „работниците“ – тренировките, с които поддържаме тялото си.

Ако следваме този принцип – да се храним здравословно и да правим физически упражнения, то със сигурност тялото ни ще е здраво, готово да се пребори и с вирус като COVID-19.

Кой е Пламен Дончев?

От три години Пламен Дончев е сертифициран фитнес инструктор и консултант по хранене. Завършил е кинезитерапия в Югозападния университет „Неофит Рилски” в Благоевград. Любовта си към спорта открива на баскетболното игрище в родния Ботевград, играе като професионален баскетболист в „Балкан“. По ирония на съдбата контузия прекратява спортната му кариера с топката, но той смята, че е било за добро. Днес има възможност да помага на много хора – както в България, така и в чужбина, да водят по-здравословен начин на живот.

В следващата публикация ще ви запознаем по-подробно със смисъла и начините за правилно хранене.