Факти, за които авиокомпаниите предпочитат да си мълчат

Всеки ден в света се извършват почти 25 хил. полета със самолет. Милиони хора използват въздушния транспорт, но не всички знаят какво крият авиокомпаниите от своите клиенти. Често пътниците не са наясно дори със своите права, поради което губят стотици долари.

 

Защо се губи багажът?

– Вашият багаж е бил подложен на допълнителна проверка, в резултат на което не е натоварен навреме в самолета;

– някой от новите служители е качил куфара в погрешната количка и той е попаднал не където трябва;

– сътрудник на компанията по погрешка е залепил неправилен стикер или пътникът не е отстранил от багажа си стари стикери и етикети, което е довело до объркването;

– куфарът е заседнал в транспортната лента или техниката е изпратила чантата в погрешно направление. Това може да се случи по време на свързващи полети;

– в системата за разпознаване на багажа е възникнала грешка или етикетът се е изгубил.

 

Защо не бива да се пуши на борда на самолета?

Смята се, че забраната за пушене се дължи на очевидни неща като опасността от възникване на пожар или заради вредата от пасивното пушене. По-рано обаче пушенето е било разрешено и не е предизвиквало пожари. Всъщност основната причина е икономическа. Въздухът в самолета непрекъснато циркулира, преминавайки през филтри, а саждите и катранът ги износват по-бързо. Така че за авиокомпаниите е неизгодно да сменят често специалните филтри.

 

Авиокомпанията е длъжна да плати на пътника за закъснението на полета

Често си мислим, че няма как да реагираме, ако полетът ни закъснява значително или е отменен. И това си е така, ако причината е лошо време или стачка на товарачите. Малцина обаче знаят, че при задържане на полета по вина на авиокомпанията в определени случаи на пътниците се полага компенсация. Конкретно, при пътувания към и от Европа, ако полетът е задържан повече от три часа, или е отменен по вина на превозвача, пътникът има право на компенсация от 250 до 600 евро. Авиокомпанията е длъжна да плати дори ако е предоставила хотел и храна. Малко известен е и фактът, че пасажерът може да се възползва от правото си да получи компенсация средно в продължение на пет години от датата на полета.

 

Защо на борда не се използват мобилни телефони?

Едва ли телефонът е в състояние да изведе самолет от строя. Но сигналът му може да създаде шум и да попречи на пилотите да чуят важна информация от авиодиспечера. Впрочем, самите членове на екипажа понякога игнорират това правило. Има обаче и още една важна причина – никой не иска да слуша разговорите на 300 пътници едновременно. Дори използването на мобилните телефони да бъде разрешено от правителствата на някои държави, авиокомпаниите ще го забранят, тъй като ще бъдат затруднени от постоянното обработване на голямо количество жалби. Да не говорим, че много от пътниците искат просто да затворят очи и да си починат по време на полета.

 

Кога е най-добре да се купуват билети?

Повечето пасажери искат да се снабдят с евтини билети, затова те свършват бързо. В действителност определянето на цената на билета е цяла наука. Всяка авиокомпания разполага със специален отдел, който се занимава с тази дейност. Цените могат за се променят всеки ден, а понякога и на всеки час. Всичко зависи от деня на седмицата, от празниците и от практиката на другите превозвачи. За да поддържат конкуренцията, авиокомпаниите с полети в едно и също направление имат повече или по-малко еднакви цени.

 

Ключалките не защитават багажа

Някои пътници си мислят, че ако заключат куфара си, никой не може да го отвори. На практика това не би попречило на който и да било служител на летището да отвори багажа ви с помощта на химикалка или молив.

 

Капитанът може да ви арестува по време на полет

Когато вратата се затвори, капитанът на самолета получава неограничени пълномощия. Той може да арестува пътник, да го глоби и дори да приеме последната воля на умиращ човек. Капитанът, разбира се, няма пълно юридическо право да арестува някого, но може да ограничи свободата му на борда и да го предаде в ръцете на властите след приземяването. Тоест прякото задържане ще бъде осъществено от полицията.

 

След излитането е възможно преместването в бизнес класа

След като самолетът е излетял, стюардесите могат да преведат пътник в бизнес класа. Това не се случва често, но все пак хора, платили за икономическа класа, понякога пътуват в бизнес класа. Най-често става дума за бременни жени, пътници с много висок ръст и вероятно приятели и познати на екипажа.

 

Пилотите спят по време на полета

Около 43% от летците, работещи във Великобритания, Норвегия и Швеция, признават, че са заспивали при управлението на пътнически самолет. По време на дълги полети единият от пилотите получава време за почивка и тогава управлението се поема от втория пилот. Но ако пилотът на самолета или друг член на екипажа е закъснял за работа и авиокомпанията е била принудена да отложи или задържи полета, на пътниците се полага парична компенсация. При неявяване на пилот поради заболяване, техническа неизправност на самолета и много други обстоятелства, водещи до задържане на полета, авиокомпаниите са длъжни да платят на пътниците.