Етичният милиардер Ивон Шуинар

Производителят на дрехи за активен отдих Patagonia закри преди над две седмици магазините си в пет държави, но продължава да плаща на служителите си трудово възнаграждение. Собственикът на компанията, заклетият алпинист и милиардер Ивон Шуинар, не за пръв път предпочита да постъпи етично, макар и в ущърб на собствената си печалба. Навремето той се отказа от най-популярния продукт на компанията, на който се падаха 70 на сто от продажбите, защото той вредеше на скалите.

 

Милиардерът Ивон Шуинар, със състояние от 1.2 млрд. долара, трябваше да избира между служителите си и печалбата на своята компания Patagonia, произвеждаща дрехи за активен отдих.  Шуинар отдаде приоритет на хората. Patagonia обеща да продължи да плаща на работниците през времето, когато всички нейни магазини и офиси са затворени заради пандемията от коронавирус.

„Мащабите и последиците от COVID 19 са все още неясни, и ние искаме да дадем нашия принос, да защитим нашата общност, особено когато не знаем, доколко достъпни ще бъдат тестовете за коронавируса, – написа директорът и президент на Patagonia Роуз Маркарио в послание до сътрудниците. – Дълг на всеки е да помогне за спирането на вируса”.

Търговските платформи на много други компании, включително Apple, оптиките Warby Parker и магазините за дрехи Urban Outfitters, взеха същото решение и продължават да плащат на служителите си.

Patagonia, основана от любителя на активния отдих Ивон Шуинар, временно закри офисите и магазините си в САЩ,  Европа, Япония, Аржентина и Чили още на 13 март. По време на на принудителното бездействие всички сътрудници получават стандартните си заплати. Компанията, чийто главен офис се намира във Вентура, щата Калифорния, не разкрива броя на служителите си, но по данни на сайта Craft, те са над 2300 души.

Всъщност производството не е спряло. Но онлайн магазинът на Patagonia в САЩ беше временно закрит. Ръководството реши да се подсигури, че нищо не застрашава работниците в складовете, поясни представителят на Patagonia Корли Кена в електронно писмо.

„Ние призоваваме нашите приятели в цял свят да вземат допълнителни предпазни мерки, необходими за защита на тяхното здраве и здравето на околните,  – заяви Маркарио. –  Patagonia се е сблъсквала с различни предизвикателства в продължение на много години, и аз винаги съм се възхищавала на това, че ставаме по-силни и по-целеустремени. Ние ще се справим с това предизвикателство”.

Осемдесет и една годишният Шуинар вече не ръководи оперативната дейност. Бизнесменът не е правил специално изявление по повод работата на компанията му в условията на пандемия. Но той не за пръв път решава да постъпи правилно, макар и в ущърб на своята печалба.

През ноември 2018-а Patagonia съобщи, че печалбата й е нараснала с 10 млн. долара, след като президентът Тръмп намали данъка върху печалбата на корпорациите от 35 на 21 процента.  Patagonia определи тази налогова реформа „безотговорна” и обеща да дари цялата сума на организациите, които се борят с промените на климата.

През 1957-а запаленият алпинист Шуинар, изучава ковашкия занаят, за да може ръчно да изработва собственото си оборудване за многократна употреба за скално катерене. Към 1970-а компанията му Chouinard Equipment става най-големият доставчик на оборудване за алпинисти в Северна Америка. Но най-популярният й продукт – стоманен клин, с чиято помощ катерачите се закрепват за скалната повърхност – вреди на планините.

Шуинар решава да се откаже от продукта, на който през 70-те години на ХХ в. се падат 70 на сто от продажбите на компанията. Той разработва нов продукт – алуминиева скоба, която може да се закрепва в камъка и да се изтегля ръчно, за разлика от останалите клинове, които веднъж забити в скалите остават там завинаги.

Днес Patagonia, която е известна с прилагането на екологични практики, като използването на преработени пластмасови бутилки за производството на тъкани, продава стоки за над 800 млн. долара годишно и се радва на многобройна и вярна клиентела.