Дигиталният детокс: лукс или необходимост?

Компютрите, таблетите и смартфоните, които направиха живота ни лесен и приятен, крият  опасности, при това не само за тийнейджърите, които живеят онлайн. Зависимостта от цифровите устройства вреди сериозно на здравето ни, затова се нуждаем от дигитален детокс не по-малко от това да се отървем от токсините в клиника.

 

Неотдавнашно американско проучване показва, че средно проверяваме смартфона си на всеки 12 минути и прекарваме 3 часа дневно, втренчени в дисплея му. Но това е само един от многото екрани, които очите ни са принудени да гледат ежедневно. Същото проучване твърди, че телефоните, компютрите, таблетите и телевизорите отнемат около 11 часа от времето ни през деня. И тъй като високите технологии навлизат все повече в нашия живот, в бъдеще тази цифра само ще се увеличава.

Да не говорим за всички видове месинджъри и електронна пощи. Всеки път, когато проверяваме имейла си, човешкият организам отговаря с реакцията „удари или бягай“, която е изработил в продължение на хилядолетия живот без устройства. В същото време сърцебиенето се увеличава, кръвното налягане се повишава, както и нивото на кортизола (хормона на стреса) в кръвта. Нещо подобно се случва с човек в условията на военни действия. Освен това  съвременните хора са развили специален вид фобия, наречена FOMO (fear of missing out) –  панически страх от пропускане на важна информация в морето от съобщения.

И така, как да се отпуснем и да изключим всички тези устройства? Днес все повече хора прибягват до дигитален детокс, за да дадат почивка на мозъка си и да презаредят съзнанието си. „За някои от нас отношенията със смартфона надхвърлиха рамките на разумното и започнаха да създават проблеми във всекидневието. – твърди д-р Николас Кардарас, изпълнителен директор на Omega Recovery Transformation Healthcare в Остин. – Дори се  заговори за истинска зависимост. Всъщност знаем, че прекарването на време пред екрана може много бързо да се превърне в навик (особено при наличието на съдържание, което ни интересува), което има възбуждащ ефект върху адреналиновата система и руши ежедневните биоритми, водейки често до безсъние. В такива случаи дигиталният детокс е най-добрият начин да се върнем към по-здравословен режим“.

Но ние сме хора на ХХІ век и просто сме принудени постоянно да използваме високотехнологичните устройства, за да бъдем пълноценни и ефективни членове на обществото. И така, как да разпознаем границата, отвъд която употребата им става „нездравословна“? „Когато телефонът започне да превзема територия, която преди това е била заета от други дейности или хобита, това е сигурен знак, че трябва да се предприемат мерки, казва д-р Кардарас. – Трябва да се запитате: не започнах ли да отделям по-малко внимание на хобитата си? Не започнах ли да разговарям по-малко с приятелите си на живо, предпочитайки виртуалния контакт? Лягам ли да спя с телефона си и той ли е първото нещо, към което посягем сутрин? Това са красноречиви индикатори за наличието на проблем. “

Експертите предупреждават, че зависимостта от смартфона, компютъра или таблета, може да причини сериозни вреди както на психическото, така и на физическото ни здраве. Има десетки изследвания, които са установили, че ако човек прекарва твърде много време пред екрана, това може да провокира депресия, тревожност, хиперактивност, агресия и дори самоубийствено поведение.

За пълноценен цифров детокс д-р Кардарас препоръчва да се „изключим“ от всички екрани за от четири до шест седмици – през това време адреналиновата ни система ще може да се върне към нормалното си функциониране. Той подчертава още, че е много важно да се използва методът на заместителната терапия. Тоест да си намерим дейности, които да ни носят   удоволствие и да отнемат цялото време, което преди това сме посвещавали на устройствата. „Това означава, че не може просто да седнете на дивана с поглед, вперен в стената, а трябва да си намерите занимание или хоби, не по-малко привлекателни от електронната стимулация.“ В края на детоксния период можем постепенно да се върнем към използване на смартфон, но на „индивидуално, поносимо ниво“.

За по-слабите форми на пристрастяване (когато прекарваме много време пред монитора по време на работа), д-р Кардарас съветва да практикуваме съзнателно „изключване” от електронни устройства поне един ден в седмицата и / или в почивните дни и празниците, което ще ни помогне да се върнем към по-активен живот в реалния свят. Малките, но редовни периоди на отказ от  телефона, поне по време на хранене, разходките и други ежедневни дейности, също могат да бъдат много полезни. Иначе казано трябва да се нучим да спазваме дигитална хигиена.