Allianz навлиза устремно в дигиталната ера

В България схемата банка плюс застрахователно дружество е успешна

Господин Проценко, Вие сте доктор по икономика от университета в Мюнхен, защо се насочихте към финансовите пазари и застраховането?

–  Икономиката е предимно финанси. Тя дава възможността да използваш статистическите данни, за да постигаш положителни резултати и да променяш ситуацията в позитивен план, не само за себе си, но и за останалите. Имах възможността да работя в големи мултинационални компании и в частни финансови институции. В началото бях мениджмънт консултант на фирми от различни индустрии, което е огромно предимство за една успешна кариера. В един момент осъзнах, че съм много впечатлен от професионалистите, работещи в застраховането. Много образовани и позитивни хора, които умеят да постигат резултати. Затова реших да продължа в тази сфера.
Започнах със здравно, впоследствие с финансово застраховане, работих с различни наши партньори по целия свят. Смятам, че застраховането е и социална дейност, която е от полза за цялото общество. Не става дума само за заеми или обезщетения при понесени щети. Хората, преживели някаква катастрофа или природно бедствие, са много стресирани и се нуждаят от помощ. Именно те могат винаги да разчитат на нас.

Заемал сте различни ръководни позиции, както в групата на Allianz, така и в други международни компании. Кое беше най-трудното предизвикателство в досегашната Ви кариера?

–  Предстоящото предизвикателство винаги е най-тежкото, но така човек се учи да планира стъпките си и да се развива. Имал съм няколко много сериозни предизвикателства с различни специфики. Едно от тях, например, бе да променя изцяло облика на филиала на компанията ни в една държава от Източна Европа. Пазарните условия там бяха неблагоприятни и компанията отчиташе негативни резултати. От ключово значение бе да убедя служителите, че наистина е необходима коренна промяна в отношението им към работата. Това се прави стъпка по стъпка, докато екипът започне да ти се доверява напълно. Важно е да предизвикаш положителната промяна в името на клиентите, компанията и екипа, с който работиш.

От януари 2018-а сте председател на изпълнителния комитет на „Алианц България холдинг“. Какво мислите за българския пазар на финансови и застрахователни услуги?

–  Пазарът в България има много сериозен потенциал за развитие. Делът на застраховки още е сравнително нисък, но хората и бизнесът все повече осъзнават важността им, и това ще ни осигури допълнителен ръст. Икономиката е в растеж, не само в сферата на банковите и застрахователни продукти. Разбира се има и трудности – „правилата на играта“ все още не са изчистени и не всички ги следват. Конкуренцията е силна, а очакванията на клиентите са все по-високи. Те вече ни сравняват с гиганти като Google й Amazon като качество и бързина на услугите. За нас е предизвикателство да разработим по-достъпни и удобни услуги за ползване.

Какво бихте променили в „Алианц България холдинг“, след като поехте ръководния пост в компанията?

–  В началото някои от хората бяха малко притеснени да изказват позицията си. Те ме слушат, концентрирани са, но не изразяват гледната си точка по даден въпрос. А аз се стремя да предизвикам дискусия, да разбера какво мислят, защото така учиш нови неща. Но това се променя с времето.

Казахте, че смятате да инвестирате в дигитализацията. Докъде стигнахте в това начинание?

–   Дигитализацията е една от основните насоки, които следваме. Това са не само комуникационните канали, чрез които изпращаме съобщения към мобилните устройства. Говорим за цялостна промяна в начина на работа с клиентите, в разработването и внедряването на нови продукти. В момента изграждаме застрахователната дигитална платформа, с която ще работим в бъдеще. През юли миналата година пък представихме новата си банкова платформа. И това е само началото, защото тези промени ще ни дадат базата за новите услуги, възможности и продукти. Клоновете на Allianz в Източна Европа занапред ще работят в по-тясно сътрудничество и ще разполагат с обща система, което е голямо предимство. Изграждаме нова система за оценка на застрахователните щети и комуникация с клиентите ни. Преди около месец пуснахме нов продукт, свързан с киберсигурността. Знаете, че проблемите с неприкосновеността на данните в интернет засягат и големите компании, и частните лица. Вече имаме първите бизнес клиенти, работещи предимно онлайн, които търсят безопасна интернет среда. В здравното застраховане разполагаме с продукт, който позволява на клиентите ни да ползват услугите на най-добрите специалисти в Европа. Помагаме на много земеделци да са спокойни, че продукцията им няма да бъде унищожена от природни бедствия или болести.

Какво могат да очакват клиентите на „Алианц“ през наближаващата 2019 година?

–   Аз съм човек, който предпочита да показва какво вече е направено. Клиентите ни могат да очакват по-опростени и разбираеми продукти, които ги защитават още по-добре. Както и по-достъпни и качествени услуги,адекватни на реномето на водеща международна компания. Те ще получат модерно технологично обслужване, ще представяме новите си продукти, дигитални услуги и комуникационни канали един след друг. Ще има и онлайн услуги, нов тип комуникация.
Като организация ще реагираме по-бързо, ще използваме по-напреднали технологии и ноу-хау. Ще инвестираме в квалификацията на служителите ни, за да сме сигурни, че предлагаме най-добрата експертиза на този конкурентен пазар. Вече търсим в университетите, например в СУ „Св. Климент Охридски“, таланти, които искат да градят кариера в Allianz. Всичко това са подобрения и в дългосрочен план.

Какви са амбициите Ви за бъдещото развитие на компанията?

–  Амбицията ни е да сме сред водещите играчи на пазара. Тази цел ни вдъхновява и зарежда с енергия, имаме традициите, уменията и желанието да я следваме. Искаме не само да предлагаме най-добрите продукти и услуги, но и да изградим най-способния екип. Малко хора осъзнават, че „Алианц“, не е само застрахователна компания. Това, разбира се, е нашият основен бизнес, но ние сме и едни от най-големите инвеститори в световен мащаб. Притежаваме дял от американската PIMCO, имаме около 2 трлн. долара в инвестиционния си портфейл. В България сме водещи в животозастраховането, автомобилното застраховане, туризма, недвижимите имоти, щетите и киберсигурността. Някои от продуктите ни са с много високи нива на риск, но притежаваме механизмите да ги управляваме. „Алианц“ е и един от най-значимите пенсионни фондове с около 1.2-1.3 млн. клиенти, което на фона на 3-4 млн. активно работещи е близо една трета. Притежаваме и банка със стабилни позиции и постоянни клиенти от дребния и среден бизнес. Горд съм, че в България схемата банка плюс застрахователно дружество работи много добре. Смятам, че сме компания, която еднакво добре покрива нуждите и на частните, и на корпоративните клиенти, което е нашето предимство.

Има ли финансист или личност, от която се възхищавате?

–  По-скоро се възхищавам на определен тип личности, например на германските предприемачи-собственици на малки и средни фирми. Те са в основата на икономиката в Германия – хора, които вземат трудни решения и поемат цялата отговорност. Те се доказват всеки ден и се стремят да предлагат най-доброто, за да печелят клиенти. Самият аз бях предприемач докато следвах в университета и така плащах обучението си.

Бихте ли ни разказал нещо повече за семейството си?

–  Женен съм, имам един син, казва се Марк-Александър. Той е на 10 години и учи в Мюнхен. Съпругата ми Зигрид също работи в международна компания.

Вероятно пътувате много, кои са любимите Ви дестинации за ваканция или приятен уикенд?

–  Много харесвам българските планини, както и Алпите. В началото не разбирах защо хората се катерят по планините, но после осъзнах, че това е много релаксиращо и зареждаща с позитивна енергия. Българските планини са много колоритни и гостоприемни. Бил съм на Рила, в Рилския манастир, в Родопите и в Девин. На късни години се научих да карам ски и сега много се забавляваме със семейството ми. През лятото ходим в Италия, много харесваме остров Сардиния. През уикендите посещаваме и различни градове с уникална архитектура. Един от любимите ми е Виена, но харесвам и китните градчета, сгушени в Алпите.

Как рекаксирате, имате ли хобита, спортувате ли?

–  В продължение на много години играех баскетбол, после преминах на тенис. Изненадах се, че тук условията за тенис са отлични, навсякъде в парковете има кортове. Напоследък тичам, защото най-простото нещо е да обуеш едни маратонки и да започнеш. Правя го и по време на командировките, така разглеждам градовете, които посещавам. Особено интересно ми беше в Азия, например в Казахстан, Китай, Тайланд или Индонезия, където опознавах различни култури, традиции, архитектура…Основното ми хоби е семейството, на което посвещавам свободното си време. Синът ми например много обича да строи Lego, редовно посещаваме Legoland в Германия, което е уникално място.

Смятате ли, че бихте били толкова успешен в някоя друга професия?

–   Навремето исках да стана дипломат. Аз съм единственият член от моя род, който не е лекар и вероятно това би била моята друга професия.