10 признака за емоционална интелигентност

Емоционалната интелигентност е относително нова област на изследване в психологията. Става дума за способността да се възприемат, оценяват и управляват емоциите. Предлагаме ви няколко вече установени признаци за емоционална интелигентност, въпреки че проучванията и разширяването на областта все още продължават.

 

1. Мислите за чувствата

Започва се със собственото и социалното осъзнаване – способността да разпознавате емоциите и тяхното влияние върху вас и другите. Един прост начин да разберете, дали го правите, е като задавате и размишлявате над  въпроси като:

  • Какви са моите силни емоционални страни? Какви са моите слабости?
  • Как сегашното ми настроение повлиява на мислите и вземането на решение?
  • Какво провокира думите и действията на останалите хора?

 

2. Изчаквате преди да действате

Преди да говорите или да действате, да се научите да спирате, за да помислите – звучи лесно на теория, но е трудно на практика. Това, обаче, ще ви помогне да избегнете неловки ситуации или да обещаете нещо, за което после ще съжалявате.  С други думи, въздържайте се от вземането на финално решение въз основа на временна емоция.

3. Стремите се да контролирате мислите си

Вие може и да не разполагате с пълна власт върху емоциите си в определен момент, но как след това ще контролирате реакциите си чрез силата на мисълта, зависи изцяло от вас. Овладявайки чувствата си, вие не само няма да робувате на емоциите си, но и ще можете да живеете в хармония с целите и ценностите си.

4. Показвате емпатия

Съпричастността означава вместо да съдите и да слагате етикети на хората, да се опитате да отгатнете техните чувства и мисли,  да погледнете през техните очи.  Но това не означава, че сте длъжни да се съгласите с тяхната гледка точка, а по-скоро да се стремите да ги разберете. Впрочем именно чрез емпатията се изграждат дълбоки и здрави взаимоотношения.

5. Оценявате другите

Ако се фокусирате върху доброто в останалите хора, а след това им споделите какво наистина цените в тях, бъдете сигурни, че така ги вдъхновявате да бъдат най-добрата версия на себе си. Почти няма човек, който да не иска да получи признание и благодарност, които на свой ред засилват взаимното доверие.

6. Давате положителни и подкрепящи отзиви

Негативните отзиви могат много лесно да наранят чувствата на останалите. След като сте наясно с това, стремете се да преобразувате критиките в конструктивна обратна връзка. По този начин тя се възприема като полезна, вместо да вреди.

7. Извинявате се

Най-трудната дума за изричане е „извинявай“. Това изисква много сила и кураж. Затова пък е качество, което по естествен начин впечатлява и  привлича останалите към вас. По този начин емоционалната интелигентност ви помага да осъзнаете, че извинението не винаги означава, че грешите, а че връзките са по-ценни от егото ви.

8. Прощавате и забравяте

Да подържате яростта си към някого жива е същото като да оставите нож в рана. Докато хората, които са ви обидили, продължават  живота си, вие не можете. Прощавайки и забравяйки,  вие елиминирате възможността  други да са господари на вашите емоции, и можете да продължите напред.

9. Спазвате обещанията си

Днес, за съжаление,  се счита едва ли не за нормално хората да не спазват дадените обещания да се отмятат от думите си. Но когато си създадете  навик да изпълнявате максимално обещанията си, ще си изградите  репутация на човек, на който може да се вярва и разчита.

10. Предпазвате се от емоционален саботаж

Разбирането на чувствата има и отрицателна страна, например когато някои хора се опитват да манипулират емоциите на останалите за лични облаги. Затова трябва да усъвършенствате емоционалната си интелигентност, което ще ви предпази от подобни нежелани ситуации в бъдеще.